Blog

Cum faci un cuprins?

Cum faci un cuprins?

     Dupa cum v-am obisnuit si pana acum, din seria articolelor ce le consideram utile pentru toti utilizatorii care doresc ca lucrarile de final de studii sa arate excelent, continuam prin a va ajuta cum sa creati un cuprins automat in softurile Open Office Writer si Microsoft Office Word.

Open Office Writer

Pentru inceput tinem sa va reamintim faptul ca suita de aplicatii Open Office este compatibila cu Microsoft Office.

     Cuprinsul trebuie sa reflecte intocmai cu continutul lucrarii, va contine numele capitolelor, subcapitolelor, respectiv bibliografia si anexele, cu indicarea paginatiei corespunzatoare din text.

In cazul nostru, pentru lucrarile stiintifice se va alcatui un cuprins extins.

Modul de realizare al unui cuprins automat in Open Office Writer este destul de simplu, si necesita doar un pic de atentie si concentrare.

Primul pas spre a genera un cuprins pentru un text scris in Open Office Writer este de a folosi stiluri de text.

La ce se refera aceste stiluri de text?

      Folosirea stilurilor de text ajuta la definirea frazelor/propozitiilor (cuvintelor) care vor fi titluri subtitluri si asa mai departe. Suita Open Office Writer are ca si Word-ul optiuni prin care putem defini cum va fi textul cuprinsului si aici ne referim la tipul de scriere sau fontul, cursiv sau ingrosat dimensiunea si alinierea. Toate aceste modificari pot fi facute prin formatarea stilurilor in portiunile de text corespunzatoare.

Cum definiti si atribuiti stilurile?

In primul rand putem incepe prin deschiderea documentului caruia dorim sa-i facem un cuprins. Din meniul “Format” selectam“Styles and Formatting”. Se va deschide o fereastra prin care observam o lista cu stilurile deja existente. Intr-un document standard stilurile ce se folosesc mai des in crearea cuprinsului automat sunt:

  • implicit (default): este stilul paragrafului normal de text.
  • Heading: unul din stilurile de titlu.
  • Heading 1, 2, 3...: stiluri pentru subtitlu sub-subtitlu fiecare de un rang mai mic ca precedentul.

O optiune importanta a stilurilor este faptul ca pot fi formatate. Pentru a schimba formatarea unui stil, se da click dreapta pe stilul care il vrem sa il schimbam si alegeti optiunea modificare.

     Un alt element important in definirea titlurilor il reprezinta numerotarea capitolelor si subcapitolelor (1, 1.1, 1.1.1 …). In imaginea urmatoare observam cum putem numerota efectiv din meniul “Format” selectand “Bullets and Numbering”, astfel se numeroteaza in functie de nivel.

Cum creati cuprinsul automat?

Dupa primii pasi in carte ati stabilit titlurile, puteti genera cuprinsul automat prin meniul “Insert” click “Indexes and Tables”.

Aceasta fereastra nou deschisa va permite sa gestionati cuprinsul. Avem urmatoarele campuri:

  • Title - titlul ce va apare inainte de cuprins.
  • Type - tipul indexului inserat (trebuie sa fie lasat pe Table of contents)
  • Evaluate up to level stabileste ce stil sa fie folosit in cuprins.

La terminarea configurarilor necesare, click pe Ok iar cuprinsul va fi inserat. Bineinteles, ca schimbarile ulterioare din document vor fi actualizate in cuprins printr-un click dreapta pe acel cuprins apoi selectam “Update Index/Table”.

Microsoft Office Word

Utilizarea formatelor predefinite nivel-schita sau stiluri de titlu reprezinta calea cea mai usoara in crearea unui cuprins. Utilizand aceste formate predefinite realizati urmatorii pasi:

  1. Click in locul unde doriti sa inserati cuprinsul.
  2. Din meniul “Inserare” selectati “Referinta” si faceti click pe “Index si tabele”.
  3. Click pe fila “Cuprins”
  4. Acolo veti avea o lista cu machete, sa le spunem asa, din care alegeti una in caseta “Formate”.
  5. Ca si la suita Open Office Writer aveti o serie de optiuni din care puteti sa editati cuprinsul si mai departe pasii vor fi aproape la fel cu cei prezentati anterior.

Concluzii

In final tinem sa precizam faptul ca inserarea cuprinsului automat al unui document are ca avantaj corespundenta titlurilor din lucrare cu al celor din cuprins; in acelasi timp ajuta la crearea unui aspect placut al lucrarii dumneavoastra iar atunci cand veti dori sa printati fisierul in PDF nu vor mai exista probleme in decalajul randurilor. Astfel nu veti mai avea nevoie de unele modificari ulterioare si economisiti timp pentru efectuarea copertarii pe loc a lucrarii dumneavoastra.

Copertand la noi puteti beneficia de serviciul optional de redactare, dar va recomandam sa faceti lucrarea cat mai bine posibil, evitand unele greseli de genul:

Dupa coperta urmeaza pagina printata ce seamana cu coperta apoi urmeaza cuprinsul lucrarii, acestea nu trebuie sa fie numerotate.

Articole recomandate

Comentarii

0 comentarii

*
*
*
*